فلسفه رنگ سفید کفن

در اسلام کفن کردن مرده به اندازه لباس پوشیدن اهمیت دارد. دین اسلام برای به خاک سپردن میت اصول بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی را لحاظ کرده است. مـوضوع غسل، کفن و دفن مردگان نیز نوعی احترام به مقام و جایگاه انسان است که جنبه خرافی ندارد. از نظر اسلام مرگ پایان زندگی نیست بکله دروازه ای نسبت به جهان و زندگی دیگر و نزول در جوار رحمت الهی است، به همین دلیل دستور می دهد که مردگان پاکیزه و با لباسی ساده و پاک به خاک سپرده شوند. اما سوالی که مطرح می شود این است که چرا رنگ کفن سفید است؟ انتخاب این رنگ چه برتری بر رنگ های دیگر دارد؟

چرا رنگ کفن سفید است؟

کفن دارای 3 قسمت است. یک قسمت آن به دور کمر پیچیده می شود و قسمت دوم از شانه تا ساق پا را پوشانده و قسمت سوم پارچه ای است که سرتاسر بدن از بالا تا پائین را می پوشاند. تا بدن درون پارچه متلاشی شود. پارچه کفن به رنگ سفید است. زیرا رنگ سفید خاصیت فرار دهنده میکروب ها را دارد و میکروب هایی که از بدن خارج می شوند با برخورد به رنگ سفید به بدن باز می گردند. پارچه ی کفن مستحب است که تمیز و سفید باشد. شاید علت این امر رعایت نظافت و حفظ احترام به بدن مسلمان باشد. از سوی دیگر پارچه کفن مستحب است که از جنس پنبه باشد و اگر از حریر خالص باشد حرام است. از دلایل دیگر آن می توان گفت یک رنگ بودن کفن همه مرده ها نشان از یکی بودن تمام مردم به هنگام مرگ است.

در روایتی از پیغمبر اکرم (ص) نقل شده است که فرموده اند: برای لباس، رنگی بهتراز سفیدی نیست، لباس سفید بپوشید و مردگان خود را به آن کفن کنید. (مکارم الاخلاق،ج 1، ص 196) لذا پوشاندن میت با پارچه ای سفید، امری مستحب است. (تحریر الوسیله، ج 1، ص 135) به نظر می آید یکی از حکمت های این حکم آن است که رنگ سفید خود دارای خواص بهداشتی گوناگونی است از جمله آنکه رنگ سفید خاصیت فرار دهنده میکروب ها داشته و در نتیجه مانع انتشار آن ها از بدن میت به بیرون می شود. (آئین بهزیستی اسلام،ج2، ص146) معمولا بدن میت در اثر بیماری، مسمومیتهای مـختلف و از دست دادن قدرت دفاعی به انواع میکروب ها آلوده می شود، بنابراین غسل دادن آن بـا آب خالص و آب مخلوط به سدر و کافور موجب ضدعفونی و تمیز شدن بدن میت می شود.

حکم کفن کردن میت با پارچه های دیگر

کفن کردن با چیز نجس و یا با پارچه ابریشمی خالص و پارچه ای که از پشم یا موی حیوان حرام گوشت تهیه شده، درحال اختیار جایز نیست و احتیاط واجب آن است که با پارچه طلا بافت هم میت را کفن نکنند. مگر درحال ناچاری و مستحب است که کفن از جنس پنبه و به رنگ سفید باشد. (رساله توضیح المسائل امام خمینی(ره)، مسأله 570 تا 584،احکام کفن) در کتاب وسایل الشیعه هم بابی اختصاص داده شده به «استحباب سفید بودن کفن» و نیز بابی به عنوان «کراهت سیاه بودن کفن». (وسائل الشیعه، ج2، باب 19 و 21 از ابواب تکفین) پس می توان میت را با پارچه سیاه هم کفن کرد امّا انجام آن کراهت دارد، چنانچه رنگ سیاه برای انسان زنده نیز مکروه است.

با اندکی تفکر در احکام مربوط به تکفین و تجهیز میت می توان به نکات دیگری نیز اشاره کرد:

لباس آخرت در نهایت سادگی، اختصار و قابل دسترسی انتخاب شده است.

لباس تمام انسان ها در نهایت شبیه هم و بدون تأثیر از موقعیت اجتماعی و سیاسی و دنیوی است.

انسان هر جایگاه و مقامی که داشته باشد باید زر و زیور و عاریه ها را در این دنیا بگذارد. تا  بدون جلوه های دنیا، از این عالم برود.