مجازی شدن مدارس چه تأثیری بر اضطراب نوجوانان داشته ؟ حدود دو ماه است که از شروع سال تحصیلی می‌گذرد؛ اما امسال با سال‌های گذشته تفاوت‌های اساسی دارد. شیوع ویروس کرونا تغییرات زیادی در شیوه آموزش ایجاد کرده است تغییراتی که هنوز در حال شناخت آنها هستیم. یکی از آنها وضعیت سلامت روان دانش‌آموزانی است که حالا بیشتر زمان تحصیل را در خانه و فضای مجازی سپری می‌کنند. در این مقاله، جدیدترین یافته محققان درباره تأثیر مجازی شدن مدارس بر اضطراب دانش‌آموزان را بررسی می‌کنیم.

آسیب های فضای مجازی برای کودکان؛ چطور از کودکان در فضای مجازی محافظت کنیم؟

مجازی شدن مدارس چه تأثیری بر اضطراب نوجوانان داشته ؟ گروهی از محققان انگلیسی حدس می‌زدند که مدارس مجازی و تحصیل از راه دور، باعث افزایش اضطراب در دانش‌آموزان می‌شود. فرضیه آنها بر این استوار بود که بسیاری از دانش‌آموزان نگران ابتلای خود یا اعضای خانواده هستند؛ همچنین تعامل فیزیکی کمتری با دوستان دارند و حمایت عاطفی کمتری هم از آنها دریافت می‌کنند؛ بنابراین بیشتر دچار اضطراب می‌شوند.

مجازی شدن مدارس باعث خوشحال‌تر شدن دانش‌آموزان شده است. اما وقتی آنها پژوهش را انجام دادند، فرضیاتشان غلط از آب درآمد. دانش‌آموزان واقعا کمتر دچار اضطراب شدند. علاوه بر این، آنها احساسات مثبتی هم داشتند مانند شادی بیشتر و ارتباط عاطفی محکم‌تر با مدرسه خود.

شیوه انجام پژوهش :
مطالعه اخیر بخشی از پژوهشی است که محققان دانشگاه بریستول درباره ارتباط میان استفاده از شبکه های اجتماعی و سلامت روان نوجوانان انجام داده‌اند.

شرکت‌کنندگان در این پژوهش‌ها، پیش از شیوع ویروس کرونا هم در تحقیقات شرکت داشتند. برای تعیین تاثیر قرنطینه، از آنها خواسته شد که در تحقیقات اخیر هم شرکت کنند. بیش از هزار دانش‌آموز دبیرستانی از ۱۷ مدرسه در این تحقیق شرکت کردند.

مجازی شدن مدارس چه تأثیری بر اضطراب نوجوانان داشته ؟

یافته‌های این تحقیق را می‌توان به‌صورت زیر خلاصه کرد:

۵۴ درصد دانش‌آموزان دختر بین ۱۳ تا ۱۴ ساله پیش از شیوع کرونا و در دوران حضور در مدرسه، در معرض تجربه اضطراب بودند .اما این میزان در دوران قرنطینه ۱۰ درصد کاهش یافت.
۲۶ درصد پسران در همین گروه سنی در معرض اضطراب بودند که با مجازی شدن آموزش، این میزان به ۱۸ درصد رسید.
در دوران قرنطینه، میزان افسردگی بین دانش‌آموزان تقریبا ثابت ماند. یعنی دختران فقط ۳ درصد بیشتر دچار افسردگی شدند و پسران فقط ۲ درصد کمتر به افسردگی مبتلا شدند.
بسیاری از نوجوانان گزارش دادند که در دوران قرنطینه و مجازی شدن آموزش، احساس بهتری دارند. پسران بیش از دختران چنین حسی داشتند. بیشترین حس رضایت و شادی را نیز کسانی گزارش دادند که پیش از کرونا کمتر از بقیه، این احساسات را داشتند.
همچنین خیلی از دانش‌آموزان اعلام کردند که ارتباط عمیق‌تری با مدرسه‌شان برقرار کرده‌اند و فرصت بیشتری برای تعامل با معلم‌ها دارند.


مطالب پیشنهادی : 

آینده تحصیلی!

4 بانک به دانشجویان وام میدهند