یکی از سؤالات رایج مبتلایان به کرونا مربوط به رژیم غذایی کرونا است. تغذیه مناسب، به‌ ویژه زمانی که سیستم ایمنی آسیب ‌دیده و ضعیف ‌تر شده، بسیار مهم است. با وجودی که هیچ رژیم غذایی معجزه‌ گری برای کمک به این بیماری وجود ندارد، مصرف ترکیب مناسبی از مواد غذایی در کنار استراحت ‌کردن و ورزش می‌تواند به بهبود علائم بیماری کمک کند.

کالری‌ها

بدن شما انرژی‌ خود را دست داده و بنابراین باید انرژی ازدست ‌رفته را جایگزین کنید. هرچند غذایی خاص برای مقابله با علائمی شبیه بیماری آنفولانزا وجود ندارد، در رژیم غذایی‌تان به غذاهایی با کالری زیاد مثل برنج، سیب زمینی، نان، پاستا و غلات کامل نیاز دارید تا انرژی ازدست ‌رفته را جبران کنید.

مواد غذایی‌ ای مثل پروتئین، ویتامین‌ A، ویتامین C، ویتامین D و ویتامین E و روی (زینک) به تقویت سیستم ایمنی شما کمک می‌کنند. شما می‌توانید این موارد را از رژیم غذایی معمول خود دریافت کنید. اینکه هرطور شده کالری دریافت کنید و غذاهایی مصرف کنید که حال شما را بهتر می‌کنند مهم‌تر از این است که نگران دریافت روی و ویتامین A باشید.

اگر گرسنه نیستید، اسموتی میوه و ماست یا کرۀ آجیل به تأمین کالری شما کمک می‌کند. سوپ مرغ آرام‌ بخش است و می‌تواند برای عفونت دستگاه تنفسی مفید باشد. زنجبیل برای هر نوع حالت تهوعی مفید است.

پروتئین

بدون این مواد سودمند، بهبودی شروع نمی‌شود؛ بنابراین غذاهای سرشار از پروتئین بخورید. روزانه ۷۵ تا ۱۰۰ گرم پروتئین را در رژیم غذایی کرونایی خود بگنجانید. می‌توانید از غلات کامل، عدس، حبوبات، محصولات لبنی، محصولات سویا، آجیل و دانه‌های خوراکی استفاده کنید. اگر گیاه‌خوار نیستید، از مرغ، تخم مرغ و ماهی غافل نشوید.

میوه‌ها و سبزیجات تازه منبع فیبر، اسیدفولیک، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. همه‌چیز از سیب و موز گرفته تا کدو و سبزیجات با برگ‌های سبز را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.

تقویت‌کننده‌های دستگاه ایمنی

بعضی از میوه‌ها، سبزیجات، گیاهان دارویی و ادویه‌ها، به‌ دلیل ‌داشتن مواد شیمیایی گیاهی و ترکیبات زیست ‌فعال، سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند. این مواد را در رژیم غذایی خود قرار دهید و از دمنوش‌های گیاهی مثل چای کادا، چای سبز و جوشانده‌های گیاهی استفاده کنید.

مایعات

عفونت می‌تواند آب بدنتان را کم کند ؛ بنابراین برای بهبودی به آب‌رسانی مجدد نیاز دارید. روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید. آبگوشت، سوپ و سایر نوشیدنی‌ها را در رژیم غذایی کرونا قرار دهید. می‌توانید از نوشیدنی‌های زیر استفاده کنید:

آب
آب ‌میوه
آبگوشت
چای با عسل
آب‌معدنی گازدار
نوشیدنی‌های حاوی الکترولیت

چای با عسل آرام‌ بخش است. عسل به آرام‌شدن سرفه نیز کمک می‌کند. احتمالا به نوشیدنی‌های خاص حاوی الکترولیت نیاز نداشته باشید؛ اما اگر در غذاخوردن مشکل دارید یا اسهال یا استفراغ دارید، این نوشیدنی‌ها کمکتان می‌کنند. آب نارگیل، آب افرا و نوشیدنی‌های ورزشی هم می‌توانند مفید باشند. آب‌میوه نیز به دریافت بعضی از مواد غذایی کمک می‌کند و به‌دلیل طعم خوبی که دارد آب‌رسانی را راحت‌ تر می‌کند

به‌جز استفاده از غذاها و نوشیدنی‌های ضروری، لازم است برای تأثیر بیشتر این رژیم، بعضی نکات را رعایت کنید:

از میان ‌وعده‌های سالمی که همیشه در دسترس‌اند بخورید و آنها را جلوی دیدتان بگذارید.

بهتر است به‌جای غذاهای بیرون، از غذاهای ساده و تازه‌ای که در خانه پخته می‌شود استفاده کنید.

مصرف نوشیدنی‌های کافئین ‌دار را محدود کنید. این نوشیدنی‌ها ممکن است موجب کم آبی بدن شوند.

محصولات تازه مثل میوه، سبزیجات و محصولات حیوانی را نسبت به محصولات بسته‌ بندی‌شده در اولویت قرار دهید.

تمام پروتکل‌های بهداشتی را هنگام تهیه غذا رعایت کنید. دست‌هایتان را قبل و بعد از آماده‌ سازی و خوردن غذا بشویید.


مطالب پیشنهادی :

غذاهای مفید برای افراد مبتلا به کرونا

مدل ابرو مناسب فرم صورت شما

نظر آیت الله بهجت درباره استخاره