نوزادان معمولا قبل از اینکه بخوابند، دستانشان را مشت می‌کنند و بعد از خوابیدن، بدنشان را رها و مشتشان را باز می‌کنند؛ اما درمورد ما بزرگ‌سالان چطور؟ چرا بعضی از ما هنگام خوابیدن، دستمان را مشت می‌کنیم؟ شاید به‌خاطر رؤیایی باشد که می‌بینیم، اما عوامل دیگری هم می‌توانند باعث مشت‌کردن دست‌ها هنگام خواب شوند. در ادامه به بررسی علت مشت کردن دست درخواب میپردازیم.

خبر خوب این است که بیشتر وقت‌ها مشت‌کردن دست در خواب کاملا عادی است. در بیشتر موارد، تنها علت آن ناراحتی در بیداری است نه در خواب. مغز انسان در هنگام خواب، احساسات را پردازش و خاطرات روز را ذخیره می‌کند؛ پس اگر روز پر از استرسی را گذرانده باشید، کاملا طبیعی است که رؤیایی پرتحرک ببینید .

1. اضطراب عاطفی یا استرس

نظریه‌های اخیر رابطه‌ای را بین مشت‌کردن و به‌هم‌فشردن دندان‌ها پیدا کرده‌اند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که هر دو رفتار قشر احساسی حرکتی را در مغز فعال می‌کنند و بیشتر از ۷۰ درصد از موارد فشردن دندان‌ها در دوره‌های پر استرس و اضطراب اتفاق می‌افتند؛ پس اگر شاهد دوره‌ای طولانی از مشت‌کردن دست و به‌هم‌فشردن دندان‌ها هستید، باید میزان فشار و استرستان را بررسی کنید.

2 . تقلای جسمی، فشار یا درد

شاید ورزشی مانند وزنه‌برداری را شروع کرده‌اید یا شاید کمرتان به‌تازگی شروع به دردگرفتن کرده است. درهرصورت، درد، فشار یا تقلای جسمی می‌توانند خودشان را به‌شکل مستقیم یا غیرمستقیم در دست‌ها نشان دهد.
به تغییرات تازه در زندگی‌تان دقت کنید. ممکن است این تغییرات بر گره کردن مشت دست اثر گذاشته باشند. اگر فعالیت‌های جسمی‌تان را افزایش داده‌اید، حتما آب کافی بنوشید؛ زیرا کمبود آب در بدن می‌تواند باعث ایجاد گرفتگی عضلات شود.

داروهایی که برای کلسترول مصرف می‌شوند، می‌توانند درد و گرفتگی عضلانی را ایجاد کنند. این شرایط به‌دلیل افزایش کراتین در جریان خون به وجود می‌آید و بیشتر در زنان دیده می‌شود.

داروهای ضدافسردگی نیز می‌توانند باعث درد مفاصل و ماهیچه‌ها شوند. اگر به‌تازگی تغییراتی در داروهایتان به ‌وجود آمده است، شاید همین تغییرات دلیلی برای مشت‌کردن دست‌ها در خواب باشد.

3. بیماری‌های نهفته

صرع، روماتیسم مفصلی و اسکیزوفرنی همگی به مشت‌کردن دست‌ها مرتبط هستند و می‌توانند باعث بروز این مشکل در خواب یا بیداری شوند. با اینکه فشردن دندان‌ها به وقفه تنفسی در خواب مربوط می‌شود، هیچ ارتباطی بین وقفه تنفسی در خواب و مشت‌کردن دست پیدا نشده است.

هنوز در این زمینه پژوهش‌هایی در حال انجام است، ولی فعلا می‌توانید با چند گام کوچک علائم گره‌کردن مشت‌ها در خواب را کاهش دهید.

4. تغییرات را بنویسید

بررسی علت مشت کردن دست درخواب : درباره هر تغییری که در سلامتی تان صورت می‌گیرد، کنجکاو شوید. سعی کنید تا خوب فکر کنید و ببینید برای اولین بار چه زمانی مشت‌کردن دستانتان شروع شدند و آیا در آن زمان، تغییرات خاصی در رژیم غذایی، داروها یا دیگر عادت‌های روزمره‌تان ایجاد شده بودند یا خیر.

5. استرس را کاهش دهید

کاهش استرس نکته‌ای کلیدی در کاهش خیلی از دردها است. سعی کنید قبل از خواب، ذهن‌تان را آرام کنید. مدیتیشن، تنفس عمیق، موسیقی آرامش‌بخش یا دوش آب گرم را امتحان کنید.

6. محرک‌ها را کاهش دهید

در این روزها، سعی کنید مصرف کافئین، نیکوتین و شکر را کاهش دهید.

7. منیزیم را امتحان کنید

منیزیم درمان طبیعی برای رهاکردن عضلات است که می‌تواند گرفتگی و خشکی عضلات را کاهش دهد. برای اطلاع یافتن از دز مناسب مصرفی و اینکه مطمئن شوید با داروهای دیگرتان تداخل ندارد، با پزشکتان مشورت کنید.

8. آب کافی بنوشید

کمبود آب می‌تواند باعث گرفتگی عضلانی شود؛ پس حتما آب و نوشیدنی‌های الکترولیت بنوشید. فقط مراقب باشید شب‌ها کمتر آب بنوشید تا مجبور نباشید چند بار برای رفتن به دست‌شویی، از خواب بیدار شوید.

9. شیئی را در دست نگه دارید

در هنگام خواب، بعضی از افراد با نگه‌داشتن چیزی در دست‌شان، کمی آرامش پیدا می‌کنند. چیزی مانند توپ فشاری یا بالشی کوچک را در هنگام خواب، در دستانتان نگه دارید.


مطالب پیشنهادی : 

فال روزانه (جمعه 23 آبان 99)

فال روزانه (چهارشنبه 21 آبان 99)

فال روزانه (پنجشنبه 22 آبان 99)