کاربرد واقعیت مجازی چیست؟ واقعیت مجازی به معنای شبیهسازی محیطهای مختلف با استفاده از تکنولوژی کامپیوتری است. در واقعیت مجازی، کاربر به جای تعامل با واسطهای کاربری سنتی، بهصورت مجازی درون محیط قرار میگیرد و بهجای تماشای صفحهی کامپیوتر، وارد دنیایی سهبعدی میشود. کامپیوتر، با شبیهسازی حواس انسان که شامل بینایی، شنوایی، لامسه و حتی بویایی است، همچون دروازهای برای ورود به این دنیای مصنوعی عمل میکند. دسترسی به محتوا و هزینهی پردازش اطلاعات تنها محدودیتهای موجود در واقعیت مجازی هستند که تا حدودی مانع تجربههای نزدیک به واقعیت میشوند.
تفاوت واقعیت مجازی با واقعیت افزوده چیست؟
واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، دو روی یک سکه هستند. در واقعیت افزوده یک شیء مجازی و مصنوعی در دنیای واقعی شبیهسازی میشود. اما واقعیت مجازی خود دنیای واقعی را شبیهسازی میکند. در واقعیت افزوده، رایانه بهکمک حسگرها و الگوریتمهایی خاص، موقعیت و جهتگیری دوربین را تعیین میکند. این تکنولوژی بعد از رندر کردن تصاویر سهبعدی دوربین، تصاویر تولیدشدهی رایانهای را به تصویری که کاربر از دنیای واقعی دارد اضافه میکند.
در واقعیت مجازی، از حسگرها و الگوریتمهای مشابه استفاده میشود. اما در این تکنولوژی بهجای استقرار دوربین واقعی در محیط فیزیکی، موقعیت چشم کاربر در محیط مجازی، مستقر میشود. با چرخش سر کاربر، تصویر بلافاصله براساس این تغییر موقعیت، تغییر میکند و سازگار میشود. این تکنولوژی به جای ترکیب اشیای مجازی با دنیای واقعی، جهانی شبیهسازیشده برای کاربر ایجاد و امکان تعامل با محیط را برای کاربر فراهم میکند.

تکنولوژی واقعیت مجازی
نمایشگر سربند (HMD)، یکی از ابزارهای رایج در واقعیت مجازی است. انسان موجودی بصری است. بارزترین تفاوت بین سیستمهای واقعیت مجازی و واسطه های کاربری سنتی، تکنولوژی صفحهی نمایش است. بهعنوان مثال محیط مجازی خودکار CAVE، بهصورت خودکار محتوای مجازی را روی صفحههای نمایشگر با ابعاد خانگی، نمایش میدهد. این دسته از نمایشگرها در محیطهای آموزشی و آزمایشگاهها پرطرفدار هستند. از طرف دیگر تجهیزات پوشیدنی در دنیای صنعت و سرگرمی کاربرد بیشتری دارند.
واقعیت مجازی و اهمیت صدا

شنوایی در مقایسه با بینایی تأثیر بیشتری روی درک ما از فضا و مکان دارد و واکنش انسان نسبت به صدا سریعتر از واکنش او نسبت به تصویر است. صداهای محیطی و مختصات فضایی دقیق، در ایجاد تجربههای نزدیک به واقعیت نقش مهمی ایفا میکنند. در واقعیت مجازی، اطلاعات صوتی و تصویری بهآسانی منتقل میشوند. اما مطالعات و تلاشهای زیادی برای انتقال سایر اطلاعات مثل بو یا لمس اشیا در حال انجام است. استفاده از تجهیزات ورودی قابللمس مثل تردمیلهای همهجهته در مقایسه با نشستن روی مبل یا صندلی ساده، احساس راه رفتن واقعی را به کاربر القا میکند.
کاربردهای واقعیت مجازی در دنیای امروز

بیشک صنعت بازیهای ویدئویی یکی از بزرگترین طرفداران تکنولوژی واقعیت مجازی است. بازیهای مثل Skyrim و Grand Theft Auto از سربندهای Oculus Rift پشتیبانی میکنند. درحالی که این قابلیت بعدا روی این بازیها سرهمبندی شده است. اما بازیهای جدیدتر مانند Elite: Dangerous با قابلیت پشتیبانی از هدست ساخته شدهاند. از آنجا که مشتریان ترجیح میدهند تا از بین کالاهای موجود، کالایی را انتخاب کنند که قابلیتهای بهروزتر و بیشتری داشته باشد، اکثر بازیهای معتبر و شناختهشده، باید واسطهای کاربری خود را با واقعیت مجازی سازگار کنند. با توجه به اینکه سختافزارهای مورد نیاز برای واقعیت مجازی به وفور در دسترس هستند، صنایع باید هرچه سریعتر با این تکنولوژی سازگار شوند.
واقعیت مجازی و درمان بیماریهای روانی
در بحث پزشکی و درمان اختلالات روانی ازجمله اختلال استرس بعد از سانحه، میتوان از واقعیت مجازی در درمان بیماران، استفاده کرد. میتوان این تکنولوژی را برای غلبه بر ترس ها در جریان رفتار درمانی یا رویارویی بیمار با چالشها در محیطی تحت کنترل، به کار گرفت. میتوان با استفاده از واقعیت مجازی در قالب بازی، نرمافزارهای صنعتی یا بازاریابی، در درمان بیماریها، درک اتفاقات زندگی واقعی و آشتی با زندگی، به انسانها کمک کرد.
اولین نفری باشید که نظر میدهید.