آیا میدانید دلایل و علل تمرین زدگی چیست؟ گاهی وقت ها زیاده روی در تمرین و اجرای برنامه های اشتباه تمرینی سبب خستگی طولانی مدت و در نتیجه افت عملکرد ورزشی یک ورزشکار می شود که به آن تمرین زدگی می گویند. میزان دقیق تمرین زدگی در ورزش های گوناگون معلوم نیست. ولی پژوهش ها نشان می دهد که این میزان در ورزشکاران رشته های بسکتبال، مشت زنی، دوچرخه سواری، شنا، دو ومیدانی، جودو و کشتی به مراتب بیش از دیگر رشته های ورزشی می باشد.

تعریف تمرین زدگی:

در این تعریف سه عامل مهم وجود دارد.

حالت فیزوئولوژیکی

تمرین زدگی یک عمل فیزیکی نیست. ( منظور تمرین بیش از حد ) ولی حالتی شبیه فرسودگی، افسردگی پزشکی یا حالت بیماری است.

دلایل و علل تمرین زدگی
دلایل و علل تمرین زدگی

انباشت بیش از حد استرس فیزیکی، روانی، احساسی، محیطی و شیمیایی

استرس هم اثر موضعی دارد هم اثر بر کل سیستم بدن ما. این اثر سیستماتیک بر بدن در نتیجه آزاد شدن هورمون های استرس مانند کورتیزول و کارکرد بی اندازه غدد فوق کلیوی صورت می گیرد. هرگونه استرسی میتواند شروع کننده یک حالت تمرین زدگی باشد. مشکلاتی که در سرکار دارید، تنشی که در روابط شخصی خود تجربه می کنید، از دست دادن یک عزیز یا حتی آلودگی هایی که در هوا جود دارد، غذایی که می خوریم یا آبی می نوشیم و غیره.

همه این ها میتوانند منجر به شروع استرس در بدن بشوند. البته تمرین بیش از حد هم میتوانید یکی دیگر از عوامل آسان کننده بدن برای وارد شدن به حالت تمرین زدگی باشد. پس تمرین بیش از حد تنها عامل گناه کار در پدیده تمرین زدگی نیست.

سبب کاهش پایدار توان فیزیکی، روانی و ذهنی می شود

عامل اساسی در این قسمت از تعریف کلمه پایداری است. برخی از بدنسازان چند روزی دچار بی حالی میشوند. نخستین کلامی که به ذهنشان می آید این است که: من تمرین زده شده ام. ولی این علائم تنها میتواند به دلیل یک ریکاوری ضعیف یا اشتباهات تغذیه ای باشد.

علل تمرین زدگی

دلایل و علل تمرین زدگی
دلایل و علل تمرین زدگی

میزان استراحت کم در بین جلسات

نامناسب بودن حجم و شدت تمرین ها

افزایش ناگهانی فشار تمرینات

زمان بندی نامناسب مسابقات

مسافرت های بین شهری پس از مسابقه ها و نبود زمان کافی برای ریکاوری

تمرین های سنگین یکنواخت

تغذیه نامناسب برای ورزشکاران

خواب و استراحت نامناسب

اضطراب زیاد در زندگی روزمره و فشار های شغلی برای ورزشکاران چند شغله

دلایل و علل تمرین زدگی
دلایل و علل تمرین زدگی

علایم جسمانی تمرین زدگی

کاهش توان هوازی و افزایش دردهای عضلانی

افزایش ضربان قلب و فشارخون در حال استراحت

تحریک پذیری عصبی

تولید مقادیر زیادتر لاکتات درعضلات در حین اجرای فعالیت

دردهای مفاصل و عضلات که بین دو جلسه تمرین از بین نرود.

تورم غدد لنفاوی و طولانی شدن زمان التیام زخم ها

افسردگی، اختلال در خواب، اختلال های خلقی

کاهش اعتماد به نفس، کاهش اشتها، احساس عدم امنیت

پیش‌گیری از تمرین زدگی

دلایل و علل تمرین زدگی
دلایل و علل تمرین زدگی

فشار( شدت وحجم) تمرین را کم کم بالا ببرید: هیچگاه در هر هفته بیش از ۱۵ تا۱۰ درصد برحجم یا شدت تمرینات نیفزایید.

از جلسات تمرینی که موفقیتی برای ورزش‌کار درپی دارد استفاده کنید.

ورزشکاران را تشویق به تغذیه مناسب کنید.

با نزدیک شدن به فصل مسابقات، از فشار به خصوص حجم تمرینات بکاهید.

از شیوه های نشاط آور مانند ماساژ، ارام تنی، آب درمانی، دوش آب ولرم برای بازسازی بدن ورزشکاران بین هر دو جلسه تمرین استفاده کنید.

آسیب ها و بیماری های کوچک را جدّی بگیرید و باتوجه به آن ها شدت و حجم تمرین های ورزشکار را تنظیم کنید.

در فاصله های زمانی منظم، ورزشکاران را در ازمون های امادگی جسمانی شرکت دهید تا از میزان پیشرفت یا پسرفت واقعی آن ها آگاه شوید.

خواب ورزشکار باید کافی باشد و ‌اگر نه در مرحله تمرین های جدّی به سرعت دچار تمرین زدگی می شود.


مطالب پیشنهادی:

حرکات ورزشی برای تسکین درد گردن

علت بدن درد بعد از ورزش چیست؟

حرکات ورزشی برای تسکین درد گردن