بهترین زمان خوردن شام چه زمانی است ؟

خوردن شام دیروقت، می‌تواند باعث افزایش وزن و افزایش قند خون شود. خوردن شام در ساعت ۱۰ شب به‌جای ساعت ۶، می‌تواند تأثیر منفی چشمگیری بر قند خون و توانایی چربی سوزی بدن بگذارد. بر اساس این مطالعه، کسانی که شب‌ها دیر شام می‌خورند، میزان اوج‌ قند خونشان ۲۰ درصد بیشتر از کسانی است که زود شام می‌خورند. توانایی چربی‌سوزی در این افراد، ۱۰ درصد کمتر از کسانی است که زودتر شام ‌می‌خورند.

 دیر شام ‌خوردن با چاقی ارتباط دارد؛ اما چون در این موضوع ارتباط مستقیمی بین کالری دریافتی و کالری مصرفی برقرار نبود، مجبور بودیم تحقیقات گسترده‌ای را انجام بدهیم تا علت آن برایمان مشخص شود».

این مطالعه نشان داد کسانی که دیر شام می‌خورند، سطح قند خون‌شان ۲۰ درصد بیشتر و چربی‌ سوزی‌شان ۱۰ درصد کمتر از کسانی است .«این تأثیراتی که در افراد سالم مشاهده شد، در داوطلبان مبتلا به چاقی و دیابت مشهودتر بود؛ زیرا سوخت‌وساز این افراد از قبل هم دچار مشکل بوده است.»

بهترین زمان شام خوردن چه زمانیست

عوارض به موقع نخوردن شام

 محققان دریافتند همه افراد به دیر شام‌خوردن مثل هم واکنش نشان نمی‌دهند. دکتر جان می‌گوید: «چیزی که من را بیشتر متعجب کرد، این بود که همه به‌طور مشابهی در معرض مضرات دیر شام‌خوردن نبودند. گروهی که عادت داشتند زودتر بخوابند، بیشتر تحت‌تأثیر مضرات دیر شام‌خوردن قرار گرفتند. کسانی که معمولا ساعت ۲ و ۳ شب می‌خوابیدند، با تغییر ساعت شام‌خوردن چندان تحت‌تأثیر دیر شام‌خوردن قرار نگرفتند. بنابراین سبک زندگی فرد و ساعت خوابیدن‌ هم بر واکنش بدن ‌شان نسبت به دیر شام‌خوردن تأثیر می‌گذارد».

به موقع نخوردن شام چه ضررهایی دارد

این مطالعه به‌خوبی و با دقت زیادی تأثیر زمان غذاخوردن را بر بدن و کنترل کالری دریافتی نشان داد. یافته‌های این مطالعه می‌تواند به افراد در تنظیم عادت‌های تغذیه‌ای‌شان و انتخاب بهترین زمان خوردن شام برای لاغری کمک بکند.

«اگرچه این مطالعه بر روی افراد جوان و دارای وزن سالم انجام شد، باز هم نتایج آن جامع است ومی‌تواند اطلاعات مفیدی در بهبود عادات تغذیه‌ای همه افراد به ما نشان بدهد. به‌لطف یافته‌های این مطالعه، می‌توانیم اقدامات مؤثری در پیشگیری از بیماری ها انجام دهیم.»

«این مطالعه دوباره به ما یادآوری می‌کند که در غذاخوردن علاوه ‌بر شاخص‌های سنتی مانند حجم و محتوای غذای مصرفی، باید حواسمان به زمان غذاخوردن هم باشد. دیر شام‌خوردن می‌تواند خطر بروز بیماری‌های مزمن مانند دیابت و بیماری های قلبی را افزایش بدهد.»

مضررات دیر شام خوردن

بهترین زمان شام خوردن چه زمانیست

شام برای برخی از افراد پرکالری‌ترین وعده در شبانه‌روز است. او می‌گوید: «افراد پرمشغله معمولا ناهار و صبحانه را باعجله می‌خورند. این امر باعث می‌شود آنها شام سنگین و دیروقتی را میل کنند همین مسئله موجب پرخوری در آخر شب می‌شود. درنتیجه می‌تواند باعث افزایش سطح قند خون و افزایش چربی حتی در افراد با وزن سالم بشود.

«اگر شب‌ها تا دیروقت بیدار می‌مانید، یک میان‌وعده کوچک سرشار از پروتئین مانند ماست یونانی همراه با مغزها را هنگام عصر میل کنید. این کار به کاهش اشتهای شما کمک می‌کند و درنتیجه شامتان می‌تواند به‌اندازه یک میان‌وعده کوچک بشود.»

یک ظرف کوچک از سالاد مرغ کبابی، نصف ساندویچ همراه با میوه یا یک فنجان سوپ سبزیجات همراه با یک لیوان شیر کم‌چرب، سه گزینه‌ سبک و خوب برای شام هستند. دیوالد توصیه می‌کند که درصورت امکان، مفصل‌ترین وعده‌تان صبحانه یا ناهار باشد.


مطالب پیشنهادی :

خوشمزه ترین فینگر فود های دنیا!

غذاهای حساسیت زا

غذاهای مفید برای افراد مبتلا به کرونا